Риторика та красномовство як види ораторського мистецтва
Риторика (походить від грец. rhetorike - ораторське мистецтво) - наука красномовства, яка розглядає способи побудови публічних виступів, умови досягнення їхньої ефективності. Риторика - це теорія ораторського мистецтва, наука і водночас мистецтво переконуючої комунікації, що становить фундамент професіоналізму представників багатьох гуманітарних фахів: політика, вчителя, журналіста, юриста, менеджера.
Спершу
красномовство було в основному виявом природного обдарування людини, згодом,
коли виникла необхідність безпосереднього впливу на розум і волю співгромадян
засобами живого слова, воно стало справжнім мистецтвом.
Мистецтво
ритора (оратора) полягає в його володінні усним словом як засобом впливу на
слухачів. Воно ґрунтується на культурі мислення, глибокій і різносторонній
освіченості, засвоєнні досвіду найкращих ораторів минулого і ораторів сучасних,
бездоганному знанні мови і досконалому володінні мовленням, а також на
оволодінні культурою спілкування. Оратор має бути наділений
розумом, ерудицією, даром слова, певним рівнем майстерності, бути
комунікабельним.
Риторика,
як і філософія та логіка, належить до класичних наук, які з найдавніших часів
були основоположними загальноосвітніми дисциплінами. Мистецтво риторики було
відомим в Стародавньому Єгипті, Індії та Китаї, проте справжньою батьківщиною
красномовства вважають Стародавню Грецію. Популярності риторики сприяв культ
живого, а не писаного слова, який створили греки до VII-V
ст. до н.е. Риторика була вагомою складовою
частиною суспільного життя Давньої Греції. Як і епос, драма, музика, скульптура
й архітектура, вона вважалась мистецтвом, творчістю, її називали "царицею
всіх мистецтв".
Відомі оратори Стародавньої Греції та
Риму
Сократ (469 - 399 рр. до н.е.)
Цей філософ в історії давньогрецької епохи залишився найбільшим
мудрецем, який своїм розумом і моральною позицією впливав і на риторику, і на
софістику. Філософ
усе життя вчив громадян доброчесності, яка поєднувала хоробрість, благородство,
справедливість, благочестя. На його думку, мірилом оцінки
вчинків кожного має бути внутрішній
голос людини. Цей велет думки не боявся сказати: «Я знаю те, що
нічого не знаю». Сократ учив пізнавати людину через її мову, бо мова є
інтелектуальним портретом особистості. Звідси його афоризм: «Заговори, щоб я
тебе побачив». Сократ був бідним, ходив босий, носив бідняцький
одяг, але гроші за навчанння не брав.
Платон (близько 427 - близько 347 рр. до н.е.)
Платон продовжив і розвинув ідеї свого вчителя Сократа. Відомі його діалоги «Горгій», «Софіст», «Федр», центральним персонажем яких є Сократ. Він одним із перших звернув увагу риторів на психологію слухачів і розробив теорію сприймання, пов'язав логіку зі знанням душі. Платон заснував у саду грека Академа школу, яка називалася академією, а її учні - академіками. У ній надавалася перевага усним формам викладання. Проіснувала ця академія дев’ять століть.
Найславетнішим з когорти учнів Платона був Арістотель (384 - 322 рр. до н.е.), який по праву вважається засновником наукової риторики.
Він чітко визначив
загальні закони красномовства, створив теоретичне вчення про принципи досягнення прекрасного у сфері мовотворчості.
Риторичне вчення оратор виклав у двох
трактатах: «Риторика» і «Поетика». Сказане людиною, на думку Арістотеля, має бути цікавим, правдивим і правильно
сформульованим. Великий філософ основним у риториці вважав логічність викладу,
пошук доказів, способів переконань. Обережно
ставився до іронії та гіперболи і
вважав, що їх можна використовувати лише в окремих випадках. «Родзинкою» Аристотелевої теорії риторики була орієнтація
на інтелектуальну насолоду, яку оратор має
викликати у слухачів.
Демосфен (384-322 рр.до н.е.)
Найславетнішим ритором Стародавньої Греції, символом давньогрецької риторики був Демосфен. Сучасники зазначали, що силу Демосфенового слова можна порівняти хіба що з вихором чи блискавкою.
Більшого патріота серед ораторів
Греції не було. В особистому житті йому довелося зазнати чимало прикрощів: він
рано залишився сиротою, а нахабні опікуни ошукали його. Ставши повнолітнім,
Демосфен пішов у науку до оратора Ісея і згодом почав відстоювати свої права на
спадщину. Процес він виграв. Греки
шанували оратора не тільки за те, що він багато і прекрасно виступав (збереглося
60 промов), а й за те, що свої виступи він підтверджував благородними вчинками.
Опора на закон - ось, на думку оратора, головний фундамент демократії й основа
народоправства. На Демосфенових промовах вчилися
цілі покоління античних ораторів. Його промови брав за зразок і
один з найславетніших
давньоримських ораторів Цицерон.
Цицерон (106-43 рр. до н.е.)
Цицерон, якого вважають батьком риторики, багато працював над своїм ораторським мистецтвом: учився володіти голосом, учився дикції та декламації в акторів. У своїх працях Цицерон називав риторику практичною наукою, що систематизує ораторський досвід. Риторика, за Цицероном, - це мистецтво знаходження того, що потрібно сказати, розташування знайденого у потрібному порядку, надання йому словесної форми, запам'ятовування цього та вміння донести це до слухачів. Окрім того, він підкреслював важливість емоцій, необхідність викликати емоції у слухачів, для чого вважав за необхідне відволікатись від промови. А найголовнішим для оратора Цицерон вважав освіченість, тому що гарний оратор повинен у своїх промовах опиратися на факти з різних наук, повинен уміти показати через окремий факт загальну закономірність. Ставши консулом, мудрець прагнув утілити свій ідеал політичного діяча в життя, примирити всі суспільні верстви населення. Ідеальним оратором сам Цицерон вважав людину високої культури, яка знає історію, філософію, літературу, юриспруденцію, може владарювати над аудиторією, вміючи примусити людей сміятися й плакати. Запорукою успіху ритора Цицерон вважав освіту та природний дар. У своїх трактатах про ораторське мистецтво Цицерон зазначав, що ритор має бути патріотом, громадянином, який живе ідеалами держави й народу.
Найпершу
промову Цицерон проголосив у 25 років, останню - на 63-му році життя (у рік
смерті). Усього виголосив понад 100 промов, тексти 57 з них збереглися до
нашого часу.
Немає коментарів:
Дописати коментар