Ігрове
навчання, яке з’явилося у 2008 році, досі підкорює світ. Педагоги, управлінці,
фінансисти і навіть лікарі впроваджують у роботу елементи гейміфікації. Що таке
гейміфікація, чому кількість її прихильників зростає і як впровадити її у педагогічну
практику?
Гейміфікація -
це застосування принципів гри в неігровому середовищі. Від інших
ігрових форматів відрізняється фокусом на досягненні конкретної цілі, а не на
власне грі.
Гейміфікація
широко використовується в освіті, у закладах позашкільної совіти, зокрема. Гейміфіковане
навчання люблять і діти, і дорослі, адже природний потяг до гри та дух змагання
допомагає урізноманітнити та полегшити вивчення складних дисциплін чи тем. Ігри
стимулюють центри задоволення в мозку. 97 % сучасних дітей грають у відеоігри,
а 70 % сучасних педагогів зізнаються, що помітили ріст зацікавленості здобувачів
освіти, відколи застосовують відеоконтент на занятті.
Ефективність
гейміфікації :
1.
Підвищує
цікавість
та прискорює опанування теми. Коли
ми
навчаємось
граючи, то максимально занурюємося у процес, нова інформація сприймається
легше, коли ми практикуємось та відтворюємо знання в парі чи групі, аніж коли
читаємо чи слухаємо на самоті.
2.
Забезпечує
миттєвий зворотний зв'язок. Здобувачі освіти одразу
розуміють чи
потребує тема повторного вивчення, чи є вже достатньо засвоєною.
3.
Сприяє
соціалізації.
Завдяки парним чи груповим ігровим форматам
здобувачі освіти, що мають складнощі із
налагодженням соціальних зв’язків, легше адаптуються в колективі. Колективні
гейміфіковані формати сприяють співпраці, а не конкуренції, а це також покращує
колективний дух.
4.
Заміняє
застарілі системи оцінювання. Наприклад, в Університеті
Індіани викладач вирішив відмовитися від
стандартного оцінювання. Натомість він почав використовувати власну систему
«балів досвіду». Тепер його учні не отримують «хороші» чи «погані» оцінки, а
набирають бали за збагачення свого досвіду. Вони, так само як й інші учні,
беруть участь у квестах і вікторинах чи розробляють проєкти, проте їхньою
фінальною оцінкою стає кількість накопичених «балів досвіду». Оскільки протягом
курсу неможливо отримати погану оцінку, кожний виклик приносить студентам
радість, а не фрустрацію. Викладач пояснює ефективність свого методу схожістю
до принципу роботи відеоігор, що робить систему оцінювання більш зрозумілою та
ближчою для молодих людей.
5.
Спрощує та
робить цікавішими завдання для домашнього
опрацювання. Гра може
продовжуватися й після завершення заняття. У якості домашнього завдання можна
запропонувати вихованцям пройти квест або вікторину, заповнити тематичний кросворд/кросен/сканворд
чи створити власний.
Заняття,
на яких впроваджуються елементи гейміфікації, називають гейміфікованими
заняттями. На гейміфікованих заняттях вихованці-гравці здобувають не оцінки, а «бали
досвіду», значки, наліпки, просуваються в загальному рейтингу тощо. Це заохочує
їх до подальших звершень. Такі заняття включають використання ігрових елементів,
таких як: лідерборди, досягнення та бейджі, які роблять навчання цікавим та захоплюючим.
Гейміфікація є ефективним способом
утримати увагу здобувачів освіти, сприяє підвищенню мотивації вихованців,
створенню здорової конкуренції та забезпеченню більш активної участі; дозволяє
застосовувати ігрові елементи в оцінюванні, співпраці та інших аспектах
навчання..
Гейміфікація
може бути впроваджена у різних форматах: навчальні платформи, програми,
веб-сайти, соціальні мережі тощо.
Для
того, щоби розпочати гейміфікацію на занятті необхідно проаналізувати
аудиторію: вік та кількість здобувачів освіти, їхній рівень підготовки. Далі -
визначитися з форматом роботи, а саме: онлайн чи офлайн; парна, групова чи
індивідуальна робота. В очному навчанні найпростіший спосіб гейміфікувати
діяльність - додати в процес бонусні бали, флешкартки, вікторини, ігри; для групових
взаємодій добре працюють квести, квізи.
Багато
інструментів гейміфікації для урізноманітнення самостійних завдань вдома можна і
слід використовувати в дистанційному навчанні. Допомогти у цьому можуть застосунки та навчальні сайти. Ось
деякі з них:
Kahoo –
найпопулярніший сервіс для створення вікторин і тестів. Можна генерувати
власний контент або використовувати матеріали інших користувачів.
Quizziz – платформа для
створення вікторин та флешкарток. Містить додаткову систему бонусів, режим
домашнього завдання, а також меми.
Quizlet Live – найкращий
застосунок для групової комунікації. Можна грати в командах від 6 осіб.
Часто
у педагогічних працях можна зустріти термін «ігрове навчання», який ототожнюють
з гейміфікацією. Чим відрізняється гейміфікація від ігрового навчання? Ігрове
навчання – це навчання за допомогою ігор. Ігрове навчання як сучасна освітня
технологія дозволяє створити простір для експериментування, вирішення проблем
та розвитку критичного мислення і передбачає використання спеціально розроблених ігор або симуляторів з метою передачі певних
знань та навичок, тоді як у гейміфікації використовують лише певні ігрові
елементи.
З
ігровим навчанням зазвичай пов’язані спеціальні
навчальні ігри, які розробляються з певною освітньою метою. Ці ігри можуть
бути створені для навчання конкретних навичок або передачі певного знання. Вони
можуть бути використані як додатковий інструмент для підтримки навчання на
занятті або самостійного навчання. Таким
чином, гейміфікація та ігрове навчання - це дві сучасні тенденції в освіті, які
надають нові можливості для покращення навчального процесу та залучення здобувачів
освіти, це потужні інструменти, які допомагають зробити освітній процес більш
цікавим та ефективним. Вони відкривають нові можливості для покращення навчання
та розвитку здобувачів освіти, а їх використання в освітньому процесі є
відповіддю на потреби сучасного світу.
Список
використаних джерел:
1.
Коберник
Г. Технологія гейміфікації у професійно-педагогічній підготовці майбутнього
вчителя. Перспективи та інновації
науки. 2021. № 5(5). С. 397–405. DOI:
https://doi.org/10.52058/2786-4952-2021-5(5)-397-405 (дата звернення: 20.02.2023).
2.
https://buki.com.ua/news/scho-take-geimifikatsiia/
3.https://arbook.info/vidminnosti-mizh-gejmifikacziyeyu-j-igrovim-navchannyam/
4.
https://academy-vision.org/index.php/av/article/download/283/262/265
Матеріал
підготувала Оксана Дирда
Немає коментарів:
Дописати коментар