Сторінки

четвер, 19 жовтня 2023 р.

ПЕДАГОГІЧНИЙ ГЛОСАРІЙ "СКАРБНИЦЯ МЕТОДИСТА"

 


ТРЕНД. ТРЕНДСПОТТИНГ. ТРЕНДВОТЧИНГ

У сучасному суспільстві для того, щоб зробити правильний прогноз майбутніх змін і правильно визначити стратегію, яка буде гарантом перемоги в конкурентній боротьбі, необхідно визначити останні тренди та тенденції. І в цьому питанні допоможе знайти відповіді на актуальні питання трендспоттинг як напрямок моніторингу, виявлення та вивчення трендів сучасності в будь-якій сфері життєдіяльності.

Тренд - це новий напрям розвитку будь-якого процесу; це стратегія подальшого розвитку. Тренд не слід ототожнювати з швидкоплинним захопленням, яке зникне так само скоро, як і виникло, він проіснує тривалий час і вплине на суспільство. Тренд – явище нове, незвичне, але прогнозоване, стійке й значуще. Розуміння цих особливостей формує не тільки обізнаність про феномени, які відбуваються навколо нас, але дозволяє трансформувати настрої суспільства й соціальні тренди в нові продукти. Для когось „тренд” – це щось нове; незвичайне, значуще явище, пов'язане з подіями, які неможливо передбачити. Але це не так, насправді тренди прогнозовані. Вони безперервно виникають і зникають, переходять у масову культуру, перетинаються і зливаються, народжуючи нові тренди.

При виявленні трендів необхідно чітко розрізняти тренд і швидкоплинне захоплення (англ. fad) споживачів. Останнє зникне так само швидко, як і виникло, в той час як тренд стійкий і проіснує тривалий час і вплине на суспільство. Розуміння цих відмінностей формує не тільки обізнаність про ті феномени, що відбуваються навколо нас, але дозволяє трансформувати настрої суспільства і соціальні тренди в нові продукти.

Будь-яке суспільне явище спирається на стратегію подальшого розвитку. Оскільки розробка певного продукту, послуги тощо вимагає часових затрат, то потрібно мати якомога чіткіше уявлення про переваги й запити в суспільстві, щоб у результаті запропонувати бажане, необхідне й бути в центрі цього актуального явища дійсності. Тому орієнтуватись у трендах – значить розуміти майбутнє й прогнозувати та знаходити в ньому перспективи власного становлення й самореалізації.                           

Звідки ж знати: тренд чи не тренд? 

Трендспоттинг нам на поміч! Трендспоттинг відкриває величезні перспективи для аналізу трендів, які уже окреслюються як реальність у недалекому завтра, як передумови прогнозування сценаріїв майбутнього, у тому числі й успішного професійного становлення особистості з урахуванням сучасних вимог ринку праці та основних трендів досягнення конкурентоздатності майбутніх фахівців.         

Трендспоттинг (англ.trendspotting) – процес моніторингу, виявлення трендів. Також використовується поняття трендвотчинг (від англ. „trend” –тенденція, „watching” - спостереження) - діяльність, спрямована на спостереження за новими тенденціями.

Сьогодні можна виділити основн іскладові трендспоттингового аналізу, кожен із яких має свою класифікацію. До них слід віднести: появу нових тенденцій у суспільстві, прояв тенденцій у трендсеттерів, кулхантингський збір елементів інформації,         тенденцій, трендвотчингове дослідження.

Основні поняття трендспоттингу.

Тренд – основні тенденції транформації тієї чи іншої галузі розвитку суспільства.

Трендспоттинг – процес моніторингу, виявлення трендів.

Тенденція і тенденційність (лат. tendo – направляю, прагну) – можливість тих чи інших подій розвиватися в даному напрямку.

Трендхантинг – це професія спостерігачів, мистецтво помічати й прогнозувати, вибираючи з нескінченних граней людського життя те, що ви назвете модним незабаром. Трендхантинг (кулхантинг) (від англ. trend – загальний напрямок, тенденція; cool – чудовий, крутий; hunting – полювання) -

збір інформації в середовищі потенційних споживачів.

Трендхантер – фахівець, який відслідковує та аналізує тренди в певній галузі.

Трендсеттер – фахівець-інноватор, який сприймає нові ідеї або тренди раніше інших фахівців, сприяє впровадженню новацій у масову практику.

Сама ідея трендспоттингу як пошуку нових тенденцій у розвитку різних сфер життєдіяльності з’явилася ще в далекому 1903р. завдяки французькому вченому та соціологу Габріелю Тарду, який перший звернув увагу на те, що інновації в суспільстві розподіляються нерівномірно: існує певна категорія людей, які сприймають все нове більш швидко та природно. З цього моменту поширення інновацій у суспільстві стало предметом наукових досліджень у різних галузях: соціології, психології, менеджменту та маркетингу.        

Які ж необхідні здібності для того, щоб навчитися бачити тренди, неочевидні тенденції у розвитку тих чи інших сфер життєдіяльності людини? Р.Бхаргава, автор серії книг про тренди, використовує поняття „куратор тенденцій”. Це людина, яка вміє відслідковувати тренди.

Р.Бхаргава  визначає п'ять якостей ефективного „куратора тенденцій”:

1. Допитливість, цікавість. Ви намагаєтеся краще пізнати світ та отримати нові знання.

2. Спостережливість. Ви вчитеся помічати в усьому дрібні деталі, які інші люди ігнорують.

3. Сприйнятливість. Для вас немає труднощів переходити від однієї ідеї до іншої; ви уникаєте упередженості й прагнення аналізувати щось занадто довго й ретельно.

4. Вдумливість. Ви витрачаєте на обдумування досить часу, щоб скласти осмислену точку зору, і терпляче розглядаєте всі альтернативні думки, перш ніж ідея сформулюється остаточно.

5. Елегантність. Ви шукаєте першокласні способи опису ідей, що дозволяють просто й доступно об'єднувати розрізнені концепції.                       

Те, що використовує значна більшість людей сьогодні, фахівців у галузі трендспоттингу вже не цікавить! Те, що буде затребувано завтра, уже визначено виробниками матеріальних та духовних цінностей і готується, щоб вийти на ринок. А от те, що стане потенційно необхідним та важливим післязавтра та у перспективі може принести дивіденди - це саме та „здобич”, на яку полюють трендхантери.

Новий напрям у музиці або креативна ідея для рекламного ролику, ніким доки не помічена тенденція у світі моди та альтернативний погляд на кіноіндустрію, шокуюче нововведення – це усе потенційні тенденції, які, можливо, незабаром захоплять світ. Правильно спрогнозувати майбутні зміни означає правильно визначити стратегію, яка буде гарантом перемоги в конкурентній боротьбі, а для цього необхідно визначити останні тренди та тенденції. Майбутні зміни можливо та необхідно прогнозувати. Саме цим займається трендвотчинг та трендспоттинг.

Список використаних джерел:

1.     https://www.management.com.ua/notes/trendspotting.html

2.     https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/1760/Alekseeva.pdf?sequence=1&isAllowed=y

3.     https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B2%D0%BE%D1%82%D1%87%D1%96%D0%BD%D0%B3#

4.     Трендвотчинг як інструмент визначення стратегічних напрямків розвитку / Н.С. Ілляшенко, А.С. Росохата // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2011. – №1. – С. 29-35

 

 

 

Матеріал підготувала Дирда Оксана

Немає коментарів:

Дописати коментар

ПЕДАГОГІЧНИЙ ГЛОСАРІЙ "СКАРБНИЦЯ МЕТОДИСТА": БРЕНДАЙДЕНТИКА

  БРЕНДАЙДЕНТИКА Будь-яка середньостатистична людина без проблем зорієнтується де термінал «Привату» у торговому центрі, лише здалеку поба...