Питання освіти в Україні сьогодні є як ніколи актуальним, адже освіта – дзеркало майбутнього країни. В наш час, час динамічного розвитку суспільства, освіта стала найважливішим видом людської діяльностi. Саме освіта є сьогоднi головним чинником прогресивного розвитку виробництва, інформатики, економіки, культури та інших видiв життєдіяльності.
Освiта сьогоднi - це, перш за все, простір творчих, конкурентоспроможних особистостей, які зуміли створити себе та власне мислення в такий спосіб, який в подальшому постає платформою успіху та процвітання в умовах нових викликів вічної сучасності. Цi "виклики" спонукають всiх учасникiв освiтнього процесу до нових iдей, пошукiв, вiдкриттiв.
Кiлька рокiв тому освітні експерти Великої Британії (Open University - британський університет відкритої освіти, заснований указом її величності королеви Великої Британії у 1969 році)
спрогнозували, що вирішальний вплив на освіту у всьому світі матимуть десять новітніх методик (перевернуте навчання, BYOD, сторiтелiнг, мета навчання, динамiчне оцiнювання...тощо).
Однією з найцікавіших серед них у британському Відкритому університеті назвали БРИКОЛАЖ.
Що ж це таке та як застосовувати в освiтньому процесi?
В похідному значенні бриколаж веде своє коріння від французького bricoler, яке вживалося щодо гри в м’яча, до більярду або до полювання та ïзди верхи. В коментарях щодо зазначених практик люди звертались до цього дієслова, аби наголосити на несподіваному русі, наприклад, м’яча, що відскочив, або коня, який зійшов з прямої лінії, щоб обійти перешкоду.
До наукової термінології слово «бриколаж» було введено Клодом Леві-Стросом у книзі «Неприборкана думка» (La Pensée sauvage, 1962). Леві-Строс запропонував перенести термін з ігор, де він позначав певний незумовлений логікою та не очікуваний рух, до антропології, де бриколаж став важливою характеристикою первісного мислення.
Бриколера - людину, що користується в практиці методом бриколажу, Леві-Строс відрізняв від людини сучасної цивілізації - інженера.
Клод Леві-Строс писав, що бриколер є тим, хто творить самостiйно, використовуючи підручні засоби на відміну від засобів, якими користується спеціаліст, професіонал. Бриколер здатен виконати величезну кiлькiсть завдань, жодне з яких він не поставить в залежність від пошуку правильної інформації, ідей, конкретної сировини, інструментів… Світ його інструментарiю надзвичайно простий: правилом гри з реальністю є просто «зручно вмоститися з тим, що є». Результат вражаючий: оновлення, збагачення з того, що в наявності, навіть серед залишків "непотрiбного та нецiкавого".
Бриколаж – це створення нових сенсiв, перетворення значень вже існуючих об’єктів, символів в неочікувано нові. Це нестандартні переробки, це порушення всіх канонів і правил. Це стихія.
Бриколаж (від фр. Bricolage) дослівно перекладається як «саморобне», «hand made»: створення чогось принципово нового з підручних матеріалів, які зазвичай мають інше спрямування, тобто нове зi старого.
Основа технології - повторне використання об’єктів (брати те, що під рукою, і використовувати в іншій якостi).
Бриколаж успiшно застосовуеться у багатьох сферах дiяльностi людини: мистецтво, ландшафтний дизайн, кулiнарiя, освiта тощо.
Поняття бриколажу в мистецтві охоплює різноманiтні прояви формування творів: це новацiï в образотворчому мистецтві, літературі, театрi, музицi, рукоділлi. До бриколажу також зараховуються такі види ручної роботи як: в'язання, вишивання, плетіння, різьблення, карбування, художнє лиття, ковальство тощо.
Бриколажем може бути нова річ, конструкція, іграшка, ідея, техніка творчості.
Бриколажем є кулінарна справа, оскільки з кількох різних продуктів створюються оригінальні страви.
Бриколаж в освіті — це використання будь-яких предметів, крім того, що створено спеціально з метою навчання (посiбники, пiдручники, iнше навчальне обладнання).
Такий пiдхiд розвивае дивиргентне мислення (мислення, пов’язане з вирiшенням завдань, що мають багато нестандартних оригінальних рішень), коли один i той самий предмет можна використовувати зовсiм по-iншому.
Є ще один цікавий ефект: підручні матеріали - не очікувані на заняттi предмети. Це підвищує цікавість вихованцiв до теми та розвиває в них нестандартне мислення. Перш за все, пошук варіантів застосування предметів не за призначенням - сама по собі гарна вправа на креативність.
До того ж, «дивний об’єкт» змушує по-новому глянути на звичні речі.
Подейкують, що письменники, якщо відчувають творчу кризу, намагаються прив’язати до теми твору перший-ліпший побутовий предмет. І це справдi приносить нові ідеї.
Тож, не дивно, що звичне навчальне обладнання значно менше розбурхуе уяву дитини, ніж реальний предмет «з іншої території».
Як ми вже повiдомляли: філософію бриколажу протиставляють філософії «планувальника» - роботи без елементів імпровізації. Якщо щось йде не так, «планувальник» намагатиметься повернутися до свого плану та знищувати перешкоди. Бриколер, навпаки, шукатиме користь у новому.
Експерти вважають прикладом бриколажу… старий австралійський мультфільм «80 днів довкола світу». Головний герой на початку кожної серії брав із собою в мандри на перший погляд непотрібні та ніяк не пов’язані між собою побутові речі. Наприклад, під час подорожі до Єгипту він захопив свічку, килим, дротики, присоску і тесак. Коли герої залишилися без засобів пересування, зробити пліт допоміг тесак. Решта предметів дали змогу пройти випробування: iз присоскою вони акуратно вийняли дзеркало, за яким був вихід у дзеркальній залі; закріплений дротиками килим дав змогу піднятися по системі валиків, що оберталися, а полум’я свічки показало, за якими дверима починається вулиця.
Принцип несподіваного застосування предметiв привертав до цього мультфільму увагу багатьох поколінь юних глядачів з різних країн.
Найпопулярнішим в освiтi сьогоднi е, так би мовити, бриколаж 2.0 - найсучасніша версія застосування цієї технології. Мова тут йде не про предмети, а про інформаційні продукти: дітей навчають критично аналізувати та переробляти тексти, презентації, реферати, GIF-анімації, ілюстрації, фотографії, інфографіку, відеоролики.
Бриколаж як освітній тренд забезпечує новий спосіб навчання, що відкриває величезний простір для креативу (креативний - iнновацiйний, творчий, корисний, зручний, прогресивний і такий, що сприяє розвитку, фактично творить майбутнє).
Майбутне позашкiльноï освiти (як i освiти загалом), безперечно, за креативним педагогом, а вiдтак - i його вихованцями.
Отже, колеги-педагоги, та всi творчi особистостi, пропоную вам ряд практичних вправ, якi допоможуть краще розiбратися з методикою бриколажу та успiшно застосовувати ïï на заняттях:
📌Запишiть 10 нестандартних (не за призначенням) застосувань для кожного з цих предметiв:✅канцелярська скрiпка;
✅пензлик для малювання;
✅виделка;
✅бантик;
✅парасолька;
✅соломинка для коктейлю;
✅пластикова пляшка;
✅колесо;
✅подушка;
✅рукавиця.
📌Прочитайте уважно цi 10 слiв:
✅дерево;
✅кiт;
✅сонце;
✅мед;
✅ключ;
✅ракетка;
✅лампа;
✅вiкно;
✅машина;
✅свiчка.
Виберiть з них три, якi вам найбiльше до вподоби.
Увага, завдання: придумайте рекламу гуртка, використовуючи обранi три слова i метод бриколажу. (Слова вже змiнювати не можна)😉
До прикладу: Дорогi дiти! Гурток театрального мистецтва запрошуе вас на навчання!
З нами ви матимете чудову нагоду подорожувати МАШИНОЮ часу, на якiй побуваете в рiзних епохах, в рiзних столiттях; познайомитесь з цiкавими iсторичними та сучасними особистостями.
З нами ви вiдчинете ВIКНО у нове i незвiдане.
Займаючись в нашому гуртку, ви завжди триматимете РАКЕТКУ першостi!
Ваш варiант!
📌Як можна використати вказанi нижче предмети (продукти, речi) на заняттях гурткiв художньо-естетичного напряму, використовуючи технiку бриколаж.
Один варiант вiдповiдi - обов'язково, два i бiльше - вiтаються.
Отже:✅мелена кава;
✅зубна щiтка;
✅люстерко;
✅вiдро;
✅санчата;
✅м'яч;
✅рулон шпалер ( малюнок довiльний😉)
✅рамка для картини;
✅окуляри;
✅вiник;
✅навушники;
✅CD -диск;
✅ложкa;
✅капелюх;
✅повiтряна кулька;
✅фонарик.
Ви можете самостiйно продовжити цей список та додати до своïх занять порцiю креативу.
Наступну вправу також обов'язково опрацюйте самi, перш нiж запропонувати своïм вихованцям.
📌 Робота з «несуцільними» текстами, яка починається з дослідження отриманих зразків:
✅дітям пропонуються квитки на різні заходи (вистави, концерти), етикетки, інструкції з використання побутових приладів тощо.
✅у квитках на екскурсії, вистави, концерти чимало корисної та важливої інформації пропонуеться дрібним шрифтом, а дата, вартість і місце подiï надрукованi збоку чи на зворотному боці.
✅вихованцi привчаються здійснювати комплексний пошук, і після дослідження зразка вже без нього заповнюють таблицi: що дозволено і заборонено під час конкретної екскурсії, конкурсу, концерту; в експлуатацiï того чи iншого приладу (нового гаджету, до прикладу).
📌 Ще одна ефективна вправа: після аналізу квитків та iнструкцiй заповнювати тести щодо цієї інформації з кількома варіантами відповідей. За допомогою такої роботи прищеплюються навички аналізу та синтезу, вдумливе ознайомлення з поданим матерiалом, інтерпретацію неадаптованих текстів, критичне сприйняття суперечливої інформації.
📌Для вихованцiв старшого шкiльного вiку пропонуемо аналiз анонсів фільмiв (художнiх, документальних: про видатних митцiв, всесвiтньо вiдомих творчих особистостей) та рецензій на них.
✅тут важливо не просто знайти інформацію, а побачити об’єктивні дані (щодо сюжету, автора, акторів) серед суб’єктивних емоційних відгуків.
✅дайте завдання вихованцям пiдготувати есе, у якому викласти власну думку щодо тематики фільму, очікування від нього. Що оригінальніші думки, що менше впливу чужих рецензій та запозичень з них, тим якiснiше виконано завдання.
Усі ці різноманітні форми роботи мають спільне: пошук інформації та презентація її в новій формі. Це один iз варіантiв інформаційного бриколажу.
📌Ще один спосiб iнформацiйноï бриколажної роботи - створити нове зі старих інформацiйних продуктів.
Це нагадує калейдоскоп: вихованцi вчаться використовувати, переробляти під свої потреби зображення та GIF-анімації, компонувати нарізку з готового відео з елементами осучаснення.
Улюбленим, зазвичай, е створення власних анімованих та інтерактивних iсторій, фільмiв, презентацій, iгор, сюжетiв.
📌Візуальні матеріали теж можуть стати гарним поштовхом для творчості, для нового сучасного подання інформації:
✅запропонуйте вихованцям ознайомитись, до прикладу, з друкованим виданням, яке мiстить лише фотографiï рiзних театрiв свiту (рiзних епох, країн).
✅проаналізувати та за деталями визначити епоху або країну щодо кожноï фотографiï.
✅ на завершення - "показати" всi театри вiдразу, зробити ïх "помітними": розмістити на інтерактивній дошці, створити інтерактивний плакат за допомогою спеціальних сервісів, зняти відео тощо.
✅можна навіть створити з таких фото театр "поза часом", де зібрати архiтектурнi особливостi, акторiв різних епох, реквiзит, ба, навiть, репертуар, i відзначити відмінності.
Усе це буде сучасним бриколажним продуктом. За такого підходу і педагог, i вихованцi мають величезний простір для творчості.
Бажаемо всiм успiху в опануваннi цього чудового методу!
Вашi творчi "бриколажнi" iдеï можете залишати i в нас на сторiнцi. Адже нам надзвичайно цiкаво все, що роблять нашi друзi!
Використанi джерела:
1. Гордон Драйден, Джаннет Вос.Революцiя в навчаннi. Пер. з англ. М.Олiйник.- Львiв: Лiтопис, 2005
2.https\www.psyh.kiev.uahttps://www.psyh.kiev.ua/Дивергентне_мислення
3.https://womo.ua/10-pedagogicheskih-printsipov/
4.https://www.slideshare.net/mobile/artmserbinov/ss-73241399
5.https://uk.m.wikipedia.org/wiki/
Бріколаж
6.https://www.google.com/amp/s/osvitoria.media/experience/yak-rozvyvaty-kreatyvnist-za-dopomogoyu-prostyh-pidruchnyh-materialiv/amp/
Матерiали пiдготувала Оксана Дирда
Немає коментарів:
Дописати коментар