Сторінки

субота, 16 січня 2021 р.

ТВОРЧЕ ОБ'ЄДНАННЯ МИСТЕЦТВ 16.01.21 ЗАНЯТТЯ ІІ - ІІІ


18 СІЧНЯ - ГОЛОДНИЙ СВЯТВЕЧІР

 

Напередодні Свята Водохреща, 18 січня, відзначалася Голодна кутя (Голодний Святвечір, Святвечір Водохресний, Вілія, Надвечір’я Богоявління)

 

    Завершальним акордом різдвяно-новорічних свят в Україні є Голодна кутя, голодний Святвечір чи Святвечір Водохресний, що припадає на 18 січня. Власне, це був останній день колядок. Як ви знаєте, майже на всій території України готували дві куті - Багату (напередодні Різдва) та Голодну кутю, щоправда, в деяких регіонах була ще й Щедра (в переддень Нового року).

    ЧОМУ КУТЮ НАЗИВАЛИ ГОЛОДНОЮ?

Щодо назви «Голодна кутя» є кілька думок. Одні дослідники вважають, буцімто походить вона від того, що протягом дня, аж доки ввечері не посвятять воду у церкві, люди говіли (не їли нічого). Це, звучить не дуже переконливо, оскільки так вчиняли і на Багату кутю. Більш ймовірним твердженням є те, що на другу кутю вже не закликали вечеряти святих душ та Щедрого бога - звідси й назва Голодної.

ЩО ГОТУЮТЬ? 

Як і на Багату кутю, на Голодну готували лише пісні страви, але в меншій кількості.  Їх має бути також непарна кількість. Як і годилося, вечірню трапезу починали і завершували кутеюПісля вечері всі клали свої ложки в одну миску, а зверху - хлібину, щоб хліб родився.

ЯКІ ОБРЯДИ ВІДОМІ

Що стосується обрядів, то слід зазначити, що в різних регіонах України вони дещо відрізнялися один від одного, а подекуди навіть були протилежні. 

1.  Скажімо, в одних випадках Дідуха спалювали на Маланки, або вночі чи вранці Нового року, в інших — частину обрядового снопа тримали до Голодної куті. Як тільки споночіло, його виносили на толоку або в садок і підпалювали, «щоб теплий дух накликав весну». Потім дівчата збирали попіл і розсівали його на городах, «аби огірки родили».

 

2. Під час вечері влаштовували цікавий обряд «закликання морозу». Як відомо, хрещенські морози були у давнину найміцнішими

    Перед тим як почати їсти, господар брав ложку куті, підходив до     вікна (іноді прочиняв кватирку) і тричі проказував:
    - Морозе, морозе, йди до нас куті їсти! А після паузи знову:
    - Не йдеш? То не йди ні на жито, ні на пшеницю, ні на всяку                пашницю!

3.    Іноді господар виходив на вулицю і запрошував:
- Морозе, морозе, йди до нас вечеряти, та не морозь наших коней, биків, курей, свиней, жита і пшениці! А якщо не йдеш, то йди собі на жіноцьку цибулю!

4.    Після цього починався інший обряд - «проганяння куті» Прихопивши макогони, одні члени родини виходили на вулицю і стукали ними у ворота і тини, вигукуючи:

     - Геть, кутя, з покуття, а ти, узвар, іди на базар!
Інші брали горщики, в яких варилася кутя, і, проказавши те саме, розбивали їх об ворота. 

5.    Не стояли осторонь і діти. Вибігши, вони постукували паличками в причілковий кут і накликали:

   Тікай, кутя, із покуття, 
   А ти, узвар, - іди на базар, 
   Паляниці, лишайтеся на полиці, 
   А Дідух - на теплий дух. 
   Щоб покинути кожух!

6.  Існує чимало переказів і про те, що напередодні Водохреща, як і

  напередодні Нового року, Бог дає тваринам людську мову. Їх ми знаходимо у збірниках В. Гнатюка, М. Драгоманова, О. Воропая та інших дослідників. 

Найдохідніший варіант - це розмова домашньої худоби між собою під час годівлі її господарем. Якщо прислухатися, про що ведуть мову без'язикі воли, а робити це великий гріх, то можна почути про свою переважно нещасливу долю. Зокрема, скільки залишилося жити господарю. 

Тому люди ввечері на Голодну кутю намагалися не затримуватися у корівниках після того, як наповнювали ясла.

 

Таким чином обрядом «проганяння куті» завершується один з найпоетичніших і найцікавіших святково-обрядових циклів - різдвяно-новорічний. Відтак зимовий перепочинок вже закінчувався - селяни налаштовувалися на близьку весну, майбутні весняні роботи і врожаї. 

- Тікай кутя із покуття! - святкуванню прийшов кінець!

Ввечері в церквах робили відправу і святили «вечірню воду», яка вважалася значно кориснішою «від всякого лиха», ніж навіть «йорданська». 

    Для цього готували спеціальні коновки, пишно уквітчували їх безсмертником і васильками, а в пасічницьких родинах сукали обрядові свічки - трійці. Повернувшись з відправи, господар робив з кількох колосків чи цілющих трав кропило, наповнював миску свяченою водою і разом з сином, що запасався крейдою і пиріжком, обходили всі господарські будівлі: там, де скроплював батько водою, підліток малював хреста і відкушував шмат пиріжка. 


19 СІЧНЯ - ХРЕЩЕННЯ ГОСПОДНЄ

19 січня християни  відзначають Хрещення Господнє або скорочено Хрещення – одне з найбільших християнських свят.

Коли Ісус Христос досяг 30-річного віку, він був охрещений Іваном Хрестителем у річці Йордані. У цей час з небес пролунав голос Бога-Отця і назвав Ісуса Сином Божим. Після того спустився голуб, який уособлював Святий Дух. Відтоді це свято є засвідченням таїнства Святої Трійці: Бога-Отця, Сина Божого і Святого Духа.

ЯКІ ЩЕ ПОШИРЕНІ НАЗВИ СВЯТА? 

ВОДОХРЕЩЕ, ЙОРДАН, БОГОЯВЛЕННЯ, ВОДОХРЕСТЯ, ВОДОСВЯТТЯ, ЕПІФАНІЯ.


Цього дня у церквах святять воду. Віддавна в народі йорданську воду вважають своєрідним спасінням від багатьох недуг.

 

Колись перед Водохрещем на річці або ставку вирубували з льоду великого хреста "йордана", якого встановлювали біля ополонки. Прикрашали його гілочками сосни та барвінку, поливали буряковим квасом. З льоду вирубували також престол і робили "царські ворота" з ялинових або соснових гілок. Після ранкового Богослужіння в церкві весь народ процесією йшов сюди: старі, молоді, діти. Кожен ніс із собою пляшку або глечик на воду.

 

Хлопці ще несли голубів, а мисливці – рушниці.


Після недовгої відправи священик занурював в ополонку хрест.

Акт водосвяття в багатьох місцевостях супроводжувався стріляниною з рушниць порожніми набоями.

 

Одночасно у небо випускали голубів, попередньо прикрашаючи їх стрічками з кольорового паперу.


Люди підходили до ополонки і набирали у посудину води.

 

Хто приїхав кіньми, напував їх, "щоб хвороби не боялися та міцніші були".

 

Дівчата вмивалися йорданською водою, аби бути красною і мати рожеві щічки.

 

До кожної оселі приходили колядники з віншуваннями та щедрівками.

 

ЩО символізує ополонка з водою?  - СИМВОЛ РІЧКИ ЙОРДАН.

 

ПІСЛЯ ЙОРДАНУ НАСТАВАЛИ КІЛЬКАТИЖНЕВІ «М'ЯСНИЦІ», ПІД ЧАС ЯКИХ МОЖНА ЩЕ СПРАВЛЯТИ ВЕСІЛЛЯ ТА СПІВАТИ ПІСЕНЬ. А ПІСЛЯ М'ЯСНИЦЬ НАСТАЄ НАЙСУВОРІШИЙ ВЕЛИКИЙ ПІСТ

 

ВОДОХРЕЩА ЗАВЕРШУЄ СВЯТКИ - СВЯТІ ДНІ, ЯКІ ТРИВАЮТЬ ВІД РІЗДВА ДО ВОДОХРЕЩА.

 

У НАШОГО НАРОДУ ЗБЕРЕГЛАСЯ ВІРА : «ПРО ЩО НА ВОДОСВЯТТЯ ПОМОЛИШСЯ – ТЕ ОБОВ'ЯЗКОВО ЗДІЙСНИТЬСЯ»!


Друзі! Загадуйте найпотаємніші бажання цього дня! І вони всі обов'язково здійсняться! 



ПРИ ПІДГОТОВЦІ МАТЕРІАЛІВ СЕСІЇ ВИКОРИСТАЛИСЬ ДЖЕРЕЛА:

1. Василь Скуратівський. "Дідух. Свята українського народу".

2. Олекса Воропай. «Звичаї нашого народу». Етнографічний нарис. Мюнхен, «Українське видавництво», 1958

3. https://traditions.in.ua/kalendarni-sviata/zymovyi-tsykl/1585-18-sichnia-golodna-kutia-abo-drugyi-sviat-vechir

4. 18 січня: Голодна кутя та її традиції. Режим доступу: https://medprosvita.com.ua/18golodna-kutya-yiyi-traditsiyi

5. Традиції новорічного святкування. Коли українці святкували Новий Рік? Режим доступу:https://www.ukrinform.ua/rubric-diaspora/2610769-tradicii-novoricnogo-svatkuvanna-koli-ukrainci-svatkuvali-novij-rik.html

6. Анна Рудик. Як святкують Новий рік в Україні: історія та традиції свята.Режим доступу: https://ukranews.com/ua/news/538039-yak-svyatkuyut-novyy-rik-v-ukraini-istoriya-ta-tradycii-svyata

7. Новий Рік в українській історії. Режим доступу: https://etnoxata.com.ua/statti/traditsiji/novij-rik-v-ukrajinskij-istoriji

8. Як святкують Новий Рік в різних країнах світу. Режим доступу: https://rivne1.tv/news/76190

9. Марина Корольчук. Традиції святкування Нового року в різних країнах світу. Режим доступу: https://learning.ua/blog/201812/tradytsii-sviatkuvannia-novoho-roku-v-riznykh-krainakh-svitu

10. Тетяна Кавуненко. Традиції святкування Нового року у різних країнах світу. Режим доступу: https://agentyzmin.org.ua/news/tradytsii-sviatkuvannia-novoho-roku-u-riznykh-krainakh-svitu/

 


Немає коментарів:

Дописати коментар

БЕНЧМАРКІНГ

                                                                           БЕНЧМАРКІНГ як інструмент підвищення конкурентоспроможності зак...