Сторінки

пʼятниця, 26 травня 2023 р.

Тайм-менеджмент - важливий інструмент планування часу педагога


У період інтенсивного розвитку суспільства важливою є досконала організація часу. Тому одним із основних завдань сучасної людини у виконанні поставлених завдань є оптимальне використання часу. Досягнення цієї мети стає можливим із застосуванням інструмента управління часом - тайм-менеджменту. Управління часом є важливим інструментом у сучасному житті, оскільки допомагає досягати більшої продуктивності, знижує рівень стресу і допомагає краще використовувати обмежений ресурс - час.                                 Тайм-менеджмент – це процес організації та планування розподілу часу між конкретними видами діяльності. Завдання тайм-менеджменту охоплює постановку цілей, розставляння пріоритетів, завдань, планування дій, делегування завдань, перерви і використання інструментів управління часом для підвищення ефективності та продуктивності.

Перші ідеї про правила організації робочого часу з'явилися в 60-х роках минулого століття в країнах Заходу у відповідь на прискорення темпів життя, а широко застосовуватися стали лише з 80-х років.

 Власне термін «time management» вперше з'явився в 70-х роках ХХ століття. Один із підприємців Данії, Клаус Меллер, стверджує, що авторство належить саме йому. Цей бізнесмен у 1975 році заснував компанію «Time Management International (TMI)» і винайшов блокнот Time Manager, який став прототипом органайзера. Сам К.Меллер організував навчальні тренінги-презентації: як і яку сторінку потрібно заповнювати в цьому блокноті,  як це допоможе у плануванні та управлінні часом.

Тайм-менеджмент - це про раціональний розподіл годин в добі так, щоб і все встигнути, і спати повноцінні 7-8 годин, і бути ефективним, і залишатися здоровим. Це навичка, яку варто прокачувати постійно.

Розуміння того, що таке тайм-менеджмент та якими є його принципи, дозволяє не лише досягати цілей з мінімальними зусиллями та у потрібні терміни, але також тримати у балансі різні сфери життя, не жертвуючи ні відпочинком, ні спілкуванням з рідними, ні піклуванням про власне здоров’я. Тобто, тайм-менеджмент - це  ще й про той самий work-life balance. 

З-поміж основних завдань тайм-менеджменту розрізняють наступні: 1) підвищення власної працездатності; 2) постійний контроль за якістю виконаного; 3) аналіз щоденного розпорядку дня та його оптимізація; 4) вдосконалення навичок використання бюджету власного часу; 5) вміння відмовлятися від неефективних і нераціональних видів діяльності; 6) раціональне планування часу й виконання всіх поставлених завдань у визначені проміжки часу; 7) правильна організація часу для діяльності та відпочинку.

Хтось вважає планування часу за принципами тайм-менеджменту чарівними ліками від прокрастинації та лінощів, таким собі квитком у продуктивне життя. Іноді це працює, проте не варто плутати тайм-менеджмент з іншими подібними термінами. Бо в результаті виникають ось такі міфи: 

Міф 1. Тайм-менеджмент - це розпланувати день щохвилинно. До цього закликають деякі «гуру» продуктивності, які насправді не розуміють основного завдання тайм-менеджменту. Якщо ви вже тестували подібну систему управління часом, то знаєте, до чого це призводить - роздратування, підвищення тривожності, погіршення психологічного стану.

Міф 2. Є універсальні поради з управління часом, які підходять усім. Насправді, тайм-менеджмент — це не про універсальність. Так, є певні сформовані принципи, правила. Проте їх потрібно адаптувати під свій стиль та ритм життя, пріоритети, особисті якості, сильні та слабкі сторони. А для цього - протестувати декілька технік. В результаті, швидше за все, ви отримаєте нову, унікальну методику з планування часу, яка працює конкретно у вашому випадку.  

Міф 3. Тайм-менеджмент не для творчих людей. Така думка виникає, коли починаються розмови про натхнення, довгі пошуки ідей, сенсів, алюзій. В такому випадку справа не у тайм-менеджменті, а в професіоналізмі спеціаліста. Коли є сформовані правила роботи, розуміння її специфіки та труднощів, які можуть виникнути, організація часу є легким процесом. 

Набір здібностей, які дають змогу ефективно та результативно використовувати свій час, називають навичками тайм-менеджменту. Ці навички мають вирішальне значення як в особистій, так і в професійній сфері. Хороші навички управління часом включають розставляння пріоритетів, постановку цілей, планування і складання розкладу, розподіл часу; складання списків; аналіз використання часу.  

Технологія "тайм-менеджмент" за своєю суттю є глибоко педагогічною, оскільки вона включає взаємодію учасників освітнього процесу; адекватна компонентам педагогічного процесу (мета, завдання, зміст, методи, засоби, форми і результати взаємодії); формує ціннісний підхід до часу, феномена самоорганізації; сприяє особистісному зростанню учасників освітнього процесу, здійснюючи часову навігацію самоосвіти та конкретних умінь самоорганізації.   

Щоб керувати своїм часом, педагогу слід дотримуватися основних правил тайм-менеджменту:

1.     Заведіть щоденник і щодня пишіть список справ, які вам потрібно  сьогодні

зробити. Навпроти виконаного завдання ставте відмітки. Важливо, щоб список був у вас перед очима, тоді ви точно ні про що не забудете.

2.     Відрізняйте основне від другорядного. Важливо визначити, які справи  

найважливіші, і саме їх потрібно виконувати першочергово. Спеціалісти також радять спочатку виконувати найнеприємнішу роботу, тоді вона не “висітиме” у ваших думках та не заважатиме виконувати інші завдання.

3.     Слідкуйте за часом. Важливо, щоб на кожну зі справ ви виділяли певний

проміжок часу. Якщо поставите себе в певні рамки, то набагато легше буде виділити час для іншої роботи.

4.     Зосереджуйтесь на одній справі. Насправді, якщо розосереджувати свою

увагу на кількох справах одночасно, то жодна з них не буде зроблена ідеально, та ще й на це буде витрачено більше часу, аніж у випадку їх почергового виконання.

5.     Уникайте “крадіїв часу”.  До таких відносяться соцмережі, поштова

 скринька, інтернет-серфінг, телефонні розмови.                                                                 У гонитві за успіхом та особистою результативністю ніколи не нехтуйте відпочинком: плануйте відпочинок так само, як і ваші бізнес-завдання! Для управління часом повноцінний відпочинок – найважливіший елемент успіху.

Не можна економити на сні, власних вихідних та спілкуванні з близькими - це такі ж важливі фактори ефективного тайм-менеджменту, як планування і постановка цілей.

Список використаних джерел:

1.     Майсюра О. М. Про ефективність використання особистого часу (до питання тайм¬менеджменту) // Актуальні проблеми економіки. — 2010. — No 2 (104). — С. 196—200.

2.     https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728330/1/%D0%9B%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A4.%D0%93.%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B82021.pdf

3.     https://www.coachingforukraine.com/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIkq6H4Pj8igMVe0eRBR1vqzRzEAAYASAAEgJ4FvD_BwE

4.      https://dan-it.com.ua/uk/blog/osnovnye-navyki-tajm-menedzhmenta-kotorye-neobhodimy-kazhdomu/

5.     https://naurok.com.ua/prezentaciya-taym-menedzhment-pedagoga-2453.html

 

Матеріал підготувала Дирда Оксана


Немає коментарів:

Дописати коментар

ПЕДАГОГІЧНИЙ ГЛОСАРІЙ "СКАРБНИЦЯ МЕТОДИСТА": БРЕНДАЙДЕНТИКА

  БРЕНДАЙДЕНТИКА Будь-яка середньостатистична людина без проблем зорієнтується де термінал «Привату» у торговому центрі, лише здалеку поба...